Czasami najprostsze rozwiązania mogą wiele zmienić. Studenci PW opracowali klamrę pasów bezpieczeństwa, która umożliwia ich rozpięcie, nawet gdy standardowy mechanizm ulegnie uszkodzeniu.
Ponad 50 tys. osób rocznie ginie w wypadkach samochodowych, ponieważ nie mogą wydostać się z pojazdu z powodu zaciętych pasów. Do tej pory jedynym znanym rozwiązaniem były noże do cięcia pasów, których niestety bez odpowiedniego przygotowania i w sytuacji stresowej, bardzo trudno jest skutecznie użyć.
Wyzwanie podjęło trzech studentów Politechniki Warszawskiej:
- Mateusz Wiśniewski z Wydziału Mechanicznego Energetyki i Lotnictwa,
- Maciej Małecki z Wydziału Elektrycznego,
- Hubert Hektus z Wydziału Samochodów i Maszyn Roboczych
opracowali klamrę pozwalającą na awaryjne wypięcie się z pasów bezpieczeństwa.
Na pomysł wpadł Mateusz, kiedy uczęszczał do gimnazjum. – Powstał po tragicznej śmierci Paula Walkera, aktora znanego z serii „Szybcy i wściekli”. Jedna z najbardziej prawdopodobnych hipotez zakłada, że zginął w płonącym samochodzie, ponieważ nie mógł się wypiąć z pasów bezpieczeństwa – mówi. Koncepcję przedstawił Maciejowi i Hubertowi, z którymi znał się jeszcze z liceum.
– Po kilku spotkaniach, rysunkach technicznych oraz burzach mózgów postanowiliśmy zająć się tematem – mówi Hubert. – Znane nam zapięcie pasów bezpieczeństwa nie uległo istotnym zmianom przez ponad 50 lat. To najwyższa pora na wprowadzenie udoskonalenia i zwiększenie bezpieczeństwa – podkreśla Maciej.
Nad pomysłem zespół pracował dwa lata. Twórcy rozwiązania założyli również startup HEMAWI. Na drukarce 3D wytworzyli prototyp klamry z tworzywa sztucznego, a także metalowy model. Analizę i badania wytrzymałościowe przeprowadzili naukowcy z Politechniki Białostockiej.
– Obsługa klamry jest bardzo prosta. Jednym ruchem ręki każdy użytkownik, bez względu na wiek, doświadczenie i umiejętności, może uwolnić się z zaciętych pasów bezpieczeństwa – mówi Mateusz.

Model 3D klamry wykonany w programie komputerowym i prototyp z tworzywa sztucznego wykonany na drukarce 3D, fot. HEMAWI
Studenci zgłosili trzy rozwiązania związane z projektem w Europejskim Urzędzie Patentowym. Procedura jeszcze trwa. W planach na ten rok są dalsze prace badawczo-rozwojowe: zminimalizowanie rozmiarów klamry, zmaksymalizowanie wytrzymałości oraz optymalizacja kosztów produkcji. Kolejne miesiące to proces certyfikacji i homologacji.
Do tego potrzebne są fundusze. Zespół HEMAWI pozyskiwał dotychczas dofinansowania na rozwój w programach inkubacyjnych, a teraz szuka inwestorów, m.in. już wkrótce rusza emisja akcji na platformie Beesfund.
Działania HEMAWI można obserwować na stronie internetowej hemawi.com oraz na Facebooku.
Przeczytaj też:
- Student Wydziału Elektrycznego w gronie stypendystów Fundacji Politechniki Warszawskiej »
- Praca dyplomowa absolwenta Wydziału Elektrycznego nagrodzona w Konkursie Młodych Mistrzów »
- Studentka Wydziału Elektrycznego stypendystką programu New Technologies for Women – Ukraine »
- Laureaci Programu Stypendialnego TRUMPF Huettinger w roku 2022/2023 »
- Student Wydziału Elektrycznego laureatem konkursu E(x)plory »
- „ADAŚ” skonstruowany przez Koło Naukowe ADek na ulicach Warszawy »