W Kole Naukowym ADek działającym przy Wydziale Elektrycznym powstała analiza występowania koronawirusa na świecie i jego wpływu na zużycie energii.
Chcieli nauczyć się języka Python i analizy danych. Postanowili, że szkolenie powiążą z aktualną sytuacją epidemiczną na świecie i swoimi zainteresowaniami. – Sam pomysł na projekt był efektem burzy mózgów, a na ten dokładnie pomysł wpadł jeden z członków koła – Dominik Wasilewski – opowiada Jakub Tomaszewski – autor analizy, student informatyki na Wydziale Elektroniki i Technik Informacyjnych PW.
W analizie na mapie można zobaczyć m.in. kraje, w których stwierdzono najwięcej zakażeń koronawirusem, a w tabelach – jak z dnia na dzień w różnych państwach zmienia się liczba przypadków.
W swojej pracy studenci postanowili także porównać kształty krzywych wzrostu liczby zakażeń SAR-CoV-2 dla kilku krajów europejskich. Pod uwagę wzięli Włochy, Niemcy, Hiszpanię, Belgię, Czechy i Polskę. Mimo że w różnych państwach epidemia wybuchła w nieco innym czasie i w początkowym etapie jej dynamika się od siebie różni, ostatecznie krzywe liczby przypadków są podobne dla wszystkich analizowanych krajów.
Główną częścią projektu KN ADek jest jednak analiza wpływu epidemii na zużycie energii.
– W naszym projekcie skupiliśmy się na Włoszech, jednak model jest przystosowany do tego, aby badać korelację dla każdego kraju (o ile dostarczymy mu takowe dane) – wyjaśnia Jakub Tomaszewski.

Wykres pokazujący wpływ liczby przypadków koronawirusa na zużycie energii we Włoszech, źródło: analiza KN ADek
Warto podkreślić, że wzrost liczby przypadków SARS-CoV-2 przekłada się na wprowadzane ograniczenia, m.in. zamykanie czy ograniczanie pracy fabryk, firm, szkół, kin, restauracji czy muzeów, a to z kolei wyhamowuje zużycie energii.
Dane wykorzystane przez KN ADek pochodzą ze strony https://transparency.entsoe.eu/. To strona ENTSO-E – organizacji zrzeszającej Operatorów Sieci Przesyłowych w Europie.
– W najbliższych dniach nasza analiza będzie się zmieniać, gdyż zamierzamy dodać do niej jeszcze jeden czynnik – temperaturę – zaznacza Jakub Tomaszewski.
Źródło: www.pw.edu.pl , analiza KN ADek