Podsumowanie projektu edukacyjnego zrealizowanego na Wydziale Elektrycznym we współpracy z firmą Microsoft


Prawie 100 godzin wypełnionych wiedzą na temat sztucznej inteligencji – tak wyglądał semestr zimowy dla studentów kierunku Informatyka Stosowana na Wydziale Elektrycznym Politechniki Warszawskiej.

W zajęciach „Wprowadzenie do aplikacji i rozwiązań opartych o Sztuczną Inteligencję i Microsoft Azure” oraz „Aplikacje i rozwiązania oparte o Sztuczną Inteligencję na Microsoft Azure” uczestniczyło 98 osób. Przedmioty były realizowane na studiach pierwszego i drugiego stopnia. Zajęcia z AI, to efekt współpracy Microsoft z Wydziałem Elektrycznym oraz partnerami: EY, Lingaro, Semantive, PKO Bank Polski, 3Soft, którzy wspólnie realizują program Future Ready.

W ramach zajęć studenci stworzyli 27 grupowych projektów z obszaru Sztucznej Inteligencji bazującej na Microsoft Azure. W trakcie 15 godzin laboratoriów, 45 godzin projektowych oraz 30 godzin wykładów studenci studiów inżynierskich i magisterskich zdobyli wiedzę z zakresu Sztucznej Inteligencji. W tym czasie spotykali się z 6 ekspertami z Microsoft oraz 12 specjalistami z firm partnerskich, którzy podzielili się umiejętnościami i doświadczeniem.

„Zainteresowałem się tymi zajęciami, gdyż, jako programista, właśnie podczas nich mogłem po raz pierwszy zetknąć się tak blisko z systemem opartym na architekturze mikroserwisowej” – przyznaje Michał Bogacz, student studiów magisterskich na Wydziale Elektrycznym Politechniki Warszawskiej. „Dotąd bowiem pracowałem praktycznie tylko z systemami bazującymi na architekturze monolitycznej. Tymczasem właśnie architektura mikroserwisowa zdobywa popularność i specjaliści, którzy mają doświadczenie w wykorzystaniu tego typu rozwiązań, są bardzo poszukiwani na rynku pracy”. Michał Bogacz w ramach semestru przygotowywał rozwiązanie, które rozpoznaje gesty języka migowego, by w dalszych krokach przełożyć je na język zrozumiały dla kogoś, kto się nim nie posługuje. „Moje rozwiązanie jest w stanie odróżnić od siebie 4 gesty oraz wyróżnić od nich obraz neutralny, na którym nie ma żadnego gestu” – mówi Michał.

„To niezwykle cenne, że studenci podczas tych zajęć nie tylko poznawali teoretyczną wiedzę na temat Sztucznej Inteligencji, ale przede wszystkim natychmiast przekładali ją na praktykę” – zauważa Estera Kot, doktorantka na Wydziale Elektrycznym Politechniki Warszawskiej, która prowadziła zajęcia ze studentami. „Dzięki temu każdy z nich niemal natychmiast mógł pozyskiwaną wiedzę wykorzystywać, co z pewnością przyczynia się nie tylko do lepszego zrozumienia i przyswojenia tematu, ale także do wyobrażenia sobie, jak poznawane rozwiązania wykorzystać do wielu różnych celów. Moją największą satysfakcją jest opinia zaangażowanych w projekt Partnerów, którzy potwierdzają, że większość przygotowanych w ramach zajęć prototypów spełnia kryteria projektów komercyjnych” – dodaje Estera Kot.

”Miałam już wcześniej styczność z Microsoft Azure, więc bardzo chciałam dalej rozwijać swoje umiejętności w tym zakresie. Dlatego zdecydowałam się na wybór tych zajęć. Na nich mogliśmy np. zrealizować profesjonalny projekt z firmą zewnętrzną, co pozwoliło nam zyskać potrzebne na rynku pracy doświadczenie w zarządzaniu projektami. Do tego poznaliśmy zasady tworzenia chatbotów i aplikacji wideo, które aktualnie zdobywają popularność. Nie mówiąc już o samej umiejętności wykorzystywania mikroserwisów” – mówi Malwina Kubas, studentka studiów magisterskich.

Malwina podczas zajęć stworzyła Knowledge Mining Browser, czyli wyszukiwarkę dokumentów zaimplementowaną w całości na platformie Microsoft Azure.

 

„Tempo zmian w rozwoju współcześnie wykorzystywanych technologii sprawia, że jako instytucje i osoby odpowiedzialne za przygotowanie przyszłych specjalistów na rynku pracy, stajemy przed dużym wyzwaniem” – mówi Włodzimierz Dąbrowski, Prodziekan ds. Studiów na Wydziale Elektrycznym Politechniki Warszawskiej.

„Nie możemy przekazywać studentom wiedzy i umiejętności, które były adekwatne do sytuacji sprzed dekady czy pięciu lat. Musimy przygotować ich do wyzwań, których spodziewamy się jutro, uwzględniając przy tym zarówno rozwój technologii, jak i potrzeby rynku pracy. Myślenie tylko o aktualnej sytuacji jest pod tym względem niewystarczające. Poniekąd musimy przewidywać przyszłe trendy i możliwości, jakie przyniosą nam nowe technologie. To wymagająca perspektywa, w którą takie obszary, jak Sztuczna Inteligencja czy platforma Microsoft Azure, doskonale się wpisują. Stanowią one bowiem przyszłość rozwiązań technologicznych, które już są lub dopiero będą miały zastosowanie w wielu obszarach naszego życia”.

Swoimi umiejętnościami i doświadczeniem podczas zajęć ze studentami podzielili się Partnerzy Microsoft: EY, Lingaro, Semantive, PKO Bank Polski oraz 3Soft. Eksperci najbardziej doceniali zróżnicowane podejście studentów do zagadnień związanych ze sztuczną inteligencją oraz ich zaangażowanie w projekt.

„Nasze doświadczenie pokazuje z jak różnych perspektyw studenci patrzą na temat sztucznej inteligencji. Niektórzy z nich są bardziej zainteresowani aspektami związanymi z architekturą chmurową, która pozwala skalować rozwiązanie, inni koncentrują się na samym aspekcie modelowania lub oceny jakości modeli. Taka różnorodność perspektyw jest bardzo pożądana z punktu widzenia rynku. Każdy z tych aspektów jest krytyczny w rozwiązaniach, które adresują realne problemy biznesowe lub społeczne. Cieszę się, że mogliśmy razem z uczestnikami przejść przez program, przy okazji budując dla nich przestrzeń do eksploracji tego, co wydawało im się najbardziej interesujące” – powiedział Aleksander Molak, Lead Consultant, Lingaro.

„Ja w pracy z zespołem najbardziej doceniam podejście studentów do tematu projektu i przejęcie inicjatywy oraz odpowiedzialności za projekt. Dzięki temu mogłem przez chwilę poczuć się jak klient, dla którego firma wykonuje konkretne zadania. Bardzo podobało mi się, że w aspektach, w których nie wymagało to zejścia na techniczny poziom dyskusji, studenci byli w stanie poradzić sobie sami, jednocześnie spełniając moje marzenie i implementując rozwiązanie, które było celem projektu. Umiejętność dostosowania poziomu dyskusji do potrzeb biznesu jest bardzo ważną kompetencją na rynku pracy, z czym studenci idealnie sobie poradzili. Szkoda, że program tak szybko się skończył i optymistycznie patrzę w przyszłość na możliwość kontynuacji współpracy” – zauważył Dominik Lewy, Lead Consultant, Lingaro.

Wtóruje mu Marek Lewandowski z firmy Semantive – „Jako partner najbardziej doceniamy zaangażowanie studentów, którzy zgłosili się do projektów. Ich bardzo aktywny udział wskazuje na potrzebę, jak i dobrą organizację programu Future Ready. Jesteśmy przekonani, że w rezultacie pracy z nowoczesnymi technologiami oraz pozyskanej wiedzy hands-on od ekspertów po stronie Microsoft i partnerów, studenci efektywniej poprowadzą swoją ścieżkę rozwoju”.

Studenci gotowi na wyzwania przyszłości

Celem programu Future Ready, w ramach którego realizowane były nowe przedmioty na warszawskiej uczelni jest dotarcie do wszystkich tych, którzy pracują lub chcą pracować w zawodach cyfrowych bazujących na współczesnych technologiach.

„Chcemy nie tylko zatrudniać najlepszych ekspertów z rynku, ale również umożliwiać start w innowacyjnych projektach młodym ludziom, którzy dopiero rozpoczynają karierę. Projekt „Future Ready”, realizowany w gronie firm partnerskich i we współpracy z Politechniką Warszawską, to jedna z inicjatyw, która pomaga Lingaro realizować ten plan. Merytoryczna współpraca ze studentami umożliwiła nam też lepsze poznanie ich potrzeb związanych z rozwojem i karierą zawodową. Myślę, że dzięki temu programowi wszystkie strony w projekcie stały się bardziej future ready” – powiedziała Agata Szacka, Employer Branding Specialist, Lingaro.

Program jest jednym z elementów podjętej przez Microsoft inicjatywy zwiększenia kompetencji 150 tys. Polaków w ramach budowy Polskiej Doliny Cyfrowej.

Nowe przedmioty były prowadzone w ramach zajęć na kierunku Informatyka Stosowana na Wydziale Elektrycznym Politechniki Warszawskiej. Koordynatorami projektu ze strony Wydziału są mgr inż. Estera Kot, doktorantka WE PW oraz dr inż. Włodzimierz Dąbrowski, profesor uczelni, Prodziekan ds. Studiów WE PW.


Źródło: Microsoft – Sztuczna inteligencja w studenckim planie zajęć

Przeczytaj też: Współpraca Wydziału Elektrycznego Politechniki Warszawskiej i Microsoft w nowym projekcie dydaktycznym


W sprawie aktualizacji treści niniejszej strony należy kontaktować się z: Katarzyna Szmurło (katarzyna.szmurlo@pw.edu.pl).