Od tramwaju do elektromobilności – 140 lat rozwoju i 100 lat nauczania trakcji elektrycznej w Politechnice Warszawskiej


Serdecznie zapraszamy do zapoznania się z artykułem pracowników Zakładu Trakcji Elektrycznej Instytutu Elektroenergetyki opublikowanym w najnowszym numerze „Przeglądu Elektrotechnicznego” pt. „Od tramwaju do elektromobilności – 140 lat rozwoju i 100 lat nauczania trakcji elektrycznej w Politechnice Warszawskiej”

W artykule przedstawiono historię a także perspektywy rozwojowe współczesnej trakcji elektrycznej. Przedstawiono stan obecny i możliwości oraz prognozy dla transportu zelektryfikowanego ze szczególnym uwzględnieniem polityki elektromobilności w Polsce i świecie. W związku ze stuleciem nauczania trakcji elektrycznej w Politechnice Warszawskiej omówiono wkład Wydziału Elektrycznego w kształcenie oraz badania naukowe i wdrożenia z zakresu trakcji elektrycznej.

Autorzy: prof. dr hab. inż. Adam Szeląg, dr hab. inż. Mirosław Lewandowski profesor uczelni, dr hab. inż. Tadeusz Maciołek profesor uczelni, Politechnika Warszawska, Instytut Elektroenergetyki, Zakład Trakcji Elektrycznej.

Link do publikacji (pdf, 0,6 MB)»

Fragment:

(…) Rozwój trakcji elektrycznej rozpoczął się w końcu XIX wieku wraz z rozwojem elektrotechniki i stanowił odpowiedź na zapotrzebowania na sprawny transport w szybko rozwijających się miastach i dla przewozów na większe odległości. Rozwój drogowych pojazdów elektrycznych akumulatorowych został zablokowany poprzez pojawienie się pozwalających na przejazd na większe odległości pojazdów z silnikiem spalinowym, które zdominowały transport drogowy. Dopiero zatłoczenie miast, zanieczyszczenie środowiska i wysokie ceny oraz trudności z dostępem do paliw płynnych (od lat 70 XX wieku) zwiększyły zainteresowanie transportem elektrycznym, w zakresie którego dydaktyka, prace naukowo-badawcze i wdrożeniowe prowadzone są na Wydziale Elektrycznym od ponad 100 lat. Zwrot w kierunku elektromobilności wydaje się stanowić krok w dobrym kierunku w celu zmniejszenia problemów środowiskowych w obszarach zurbanizowanych w transporcie na krótsze odległości, gdyż ciągle jeszcze podstawowym problemem jest pojemność zasobnika energii elektrycznej i zasięg e-pojazdu. Ponadto jeśli zastąpimy samochód z silnikiem spalinowym, samochodem z silnikiem elektrycznym to ciągle będzie to pojazd powodujący zatłoczenie dróg. Dlatego niezbędne jest uzupełnienie polityki elektromobilności rozumianej jako rozwój transportu drogowego o wykorzystanie i wspieranie rozwiniętych dość dobrze systemów sieciowego transportu elektrycznego szynowego. To powinny być środki i systemy komplementarne, a nie konkurencyjne. Transport na duże odległości koleją elektryczną, na krótkie dystanse w obszarach mniej zaludnionych e-busem, samochodem elektrycznym (najlepiej wypożyczonym), eskuterem, w bardziej zurbanizowanych, metrem, tramwajem, trolejbusem, ‘ostatnią milę” – e-hulajnogą, rowerem, ale najzdrowiej pieszo.(…)

 


W sprawie aktualizacji treści niniejszej strony należy kontaktować się z: Katarzyna Szmurło (katarzyna.szmurlo@ee.pw.edu.pl).