Studenci PW zbudowali elektryczny bolid dla niepełnosprawnego Maksa


6 grudnia 2019 roku odbyła się uroczysta premiera elektrycznego pojazdu e-MaksPower, ze sterowaniem dostosowanym dla osób z ograniczonym zakresem ruchu, podczas której został on przekazany 10-letniemu Maksymilianowi z dystrofią mięśniową.

Pojazd jest efektem 2-letniego projektu pod nazwą e-MaksPower, którego pomysłodawcą był sam Maksymilian, a wykonawcami grupa studentów z kilku Kół Naukowych Politechniki Warszawskiej działających wspólnie, aby zrealizować to ambitne technicznie i finansowo przedsięwzięcie.

Podczas premiery miało miejsce niecodzienne wydarzenie – przejazd Maksymiliana bolidem po Auli Głównej Politechniki Warszawskiej. Można było zobaczyć, jak chłopiec sprawnie radzi sobie z jazdą oraz sterowaniem joystickiem, klucząc wśród licznie przybyłych gości i prasy.

Pomysł zbudowania bolidu dla Maksa zrodził się podczas targów, w których uczestniczyli studenci z Koła Naukowego ADek działającego przy Wydziale Elektrycznym PW. – Podszedł do nas tata Maksa i opowiedział o zamiłowaniu syna do elektromobilności i gokartów – opowiada Łukasz Krawczuk vel Walczuk. – A że ADek zajmuje się właśnie taką tematyką, to postanowiliśmy spełnić marzenie Maksa i zbudować bolid dostosowany do jego potrzeb.

Prace rozpoczęły się w lutym 2018 roku. W przedsięwzięcie zaangażowali się studenci z czterech kół naukowych Politechniki Warszawskiej: Studenckiego Koła Aerodynamiki Pojazdów, Koła Naukowego Robotyków (oba koła działają przy Wydziale Mechanicznym Energetyki i Lotnictwa), Koła Naukowego ADek (działającego przy Wydziale Elektrycznym) i Międzywydziałowego Koła Naukowego SmartCity (działa przy Wydziale Inżynierii Lądowej). To oni zajęli się kwestiami inżynierskimi. Z pomocą graficzną przyszedł Rafał Tomczak – student wzornictwa przemysłowego na ASP w Warszawie.

Na różnych etapach projektu nad bolidem pracowało około 30 osób. Prace nad e-MaksPowerem wsparło wiele firm i instytucji oraz 143 darczyńców – uczestników akcji crowdfundingowej na portalu PolakPotrafi.pl. Z pomocą przyszły także media, przekazujące informacje o projekcie i zorganizowanej na jego potrzeby zbiórce. 

Teraz chłopiec może cieszyć się z bolidu, a jego twórcy – z wykonanej pracy. – Sprawdziliśmy zdobytą wiedzę i umiejętności w praktyce, nauczyliśmy się cierpliwości, pokory, zarządzania swoim czasem, odpowiedzialności – wylicza Łukasz Krawczuk vel Walczuk. – Mamy nadzieję na kontynuację (już pod inną nazwą) i dalsze pomaganie w spełnianiu dziecięcych marzeń.

Podstawowe dane techniczne e-MaksPowera:

  • Masa pojazdu: 110kg
  • Prędkość maksymalna projektowa: 80km/h
  • Prędkość użytkowa: 30 km/h
  • Zasięg: 20km
  • Moc: 3 kW
  • Pojemność baterii: 1kWh
  • Wymiary: 2,4 [m] x 1,3 [m] x 0,9 [m]
  • Poszycie z włókna szklanego
  • Koszt: 80 tys. zł

Więcej o szczegółach projektu można przeczytać na stronie PW»

Premiera e-MaksPower spotkała się z olbrzymim zainteresowaniem mediów. Poniżej wybrane publikacje:


W sprawie aktualizacji treści niniejszej strony należy kontaktować się z: Katarzyna Szmurło (katarzyna.szmurlo@pw.edu.pl).