Elektromobilność – studia II stopnia
Sylwetka Absolwenta
Podstawowym założeniem studiów drugiego stopnia jest zapewnienie absolwentom kompetencji niezbędnych do pracy projektowej w obszarze elektromobilności. Absolwent będzie przygotowany do przejścia z uczelni do biura projektowego lub ośrodka badawczo-rozwojowego oraz podjęcia tam twórczej działalności związanej z projektowaniem systemów dla elektromobilności – od przekształtnika energoelektronicznego do infrastruktury ładowania. Zostanie też przygotowany do potencjalnego kontynuowania pracy naukowej na uczelni w szkole doktorskiej. Potrzebne do tego umiejętności będą kształtowane w procesie opartym przede wszystkim o nauczanie problemowe i projektowe (PBL, problem/project based learning). Wykorzystywane będę też elementy odwróconej szkoły wyższej (ang. flipped learning).
Koncepcja studiów
zakłada odejście od klasycznego jednokierunkowego pod względem komunikacji wykładu. Zostaje on zastąpiony warsztatem, podczas którego student na bieżąco eksperymentuje z treściami przekazywanymi przez prowadzącego, np. poprzez uruchamianie i modyfikowanie stosownych modeli symulacyjnych. Natomiast klasyczne zajęcia laboratoryjne zostają w dużej mierze zastąpione zajęciami projektowymi, które zorientowane są wokół opracowywania, budowania, oprogramowywania i uruchamiania fizycznych układów elektronicznych i energoelektronicznych. Konwencja ta znajduje również swoje odzwierciedlenie w sposobie realizacji pracy dyplomowej, która będzie zawsze pracą łączącą budowę modeli (matematycznych, symulacyjnych, komputerowych), kosymulację (ang. hardware-in-the-loop simulation), budowę układu eksperymentalnego, opracowanie oprogramowania oraz badania mające na celu weryfikację zaproponowanego rozwiązania.
Wiele zajęć będzie kładło nacisk na umiejętność pracy zespołowej, planowania zadań i monitorowania postępów w ich wykonaniu, oceny osiąganych efektów oraz odpowiedzialności poszczególnych członków za realizację powierzonych im zadań. Proces pracy zespołowej będzie wspierany przez platformy do zarządzania projektami i komunikacji biznesowej. Dodatkowo przy prowadzeniu wszystkich zajęć będą wykorzystywane platformy wsparcia pracy grupowej oraz platformy e-learningowe, niezależnie od fizycznych spotkań podczas warsztatów, projektów oraz zajęć laboratoryjnych. Na platformach odbywać będzie się cała komunikacja wewnątrz zespołów problemowych/projektowych oraz zespołów z prowadzącym. Dostępne będą na niej również nagrania wybranych wykładów. Wszystko to pozwoli na efektywną wymianę myśli również po zakończeniu spotkań w murach uczelni. Proces kształcenia będzie zatem realizowany w formule blended learning, w której połączono zalety komunikacji face-to-face ze zdalną.
Dodatkowo koncepcja tych studiów zakłada komunikowanie się w dwóch językach – polskim i angielskim. Wychodzimy z założenia, że język angielski w obecnym świecie stracił status języka obcego, szczególnie w dziedzinach technicznych jest on obecnie lingua franca. Literatura do poszczególnych przedmiotów będzie zawierała duży odsetek pozycji anglojęzycznych, prowadzący może poprowadzić zajęcia w języku angielskim, może też zażądać końcowej prezentacji związanej z oddaniem projektu w języku angielskim. Wybrane zajęcia będą kończyły się zgłoszeniem publikacji w języku angielskim do czasopisma.
Pierwszy semestr
kładzie dominujący nacisk na umiejętność krytycznego oceniania proponowanych rozwiązań w obszarze elektromobilności, syntezę i realizację cyfrowych układów regulacji, opracowywanie przekształtników energoelektronicznych jako kluczowych elementów układów przekształcania energii w zelektryfikowanych systemach transportowych, znajomość technologii i trendów ich rozwoju. Po tym semestrze student ma silną podbudowę teoretyczną umożliwiającą mu analizowanie oraz syntezę układów sterowania, umie zaproponować rozwiązanie, ocenić jego praktyczność, przedstawić draft projektu urządzenia o założonej funkcjonalność, dobrać odpowiednie narzędzia projektowe, dobrać języki programowania i skutecznie posłużyć się tymi narzędziami i językami. Pierwszy semestr nie zakłada koszyków przedmiotów obieralnych – wszyscy podążają wspólnym torem nauczania, a dominującą formą kształcenia są warsztaty, laboratoria oraz flipped classroom.
Drugi semestr
daje studentowi możliwość ukierunkowania swoich zainteresowań poprzez bogatą ofertę przedmiotów obieralnych. Do dyspozycji student ma trzy koszyki przedmiotów obieralnych. Dominującą formą zajęć są zajęcia prowadzone w trybie PBL. Wspomniane koszyki adresują trzy podstawowe obszary rozwoju elektromobilności:
- układ napędowy pojazdu, w tym maszynę napędową, przekształtnik napędowy, jego kompatybilność elektromagnetyczną (EMC) oraz elektrochemiczny magazyn energii wraz z całym wymaganym oprzyrządowaniem,
- infrastrukturę ładowania dla pojazdów elektrycznych, w tym stacje szybkiego ładowania, ładowanie bezstykowe, stacje wymiany baterii, interakcję z systemem elektroenergetycznym (V2G), cyberbezpieczeństwo infrastruktury,
- interfejs użytkownika (HMI), autonomizacja ruchu pojazdów, MaaS, w tym V2V, V2I, systemy wspomagania kierowcy, autopilot, cyberbezpieczeństwo pojazdu, systemy transportowe, aplikacje mobilne dla użytkowników indywidualnych oraz operatorów flotowych.
Trzeci semestr
to czas na realizację pracy dyplomowej, a kształcenie na tym semestrze ma charakter przede wszystkim w układzie mistrz–uczeń, czyli mentor–student. Wyniki tej współpracy powinny zostać poddane ocenie szerszego grona odbiorców poprzez opublikowanie wyników pracy w czasopiśmie, w portalu branżowym i/lub na platformach wymiany wolnego oprogramowania (np. GitHub, MATLAB Central). Studia uczą uczenia się i przygotowują do lifelong learning poza murami uczelni. Promują alternatywne rozliczanie wybranych zajęć potwierdzonym ukończeniem kursów zatwierdzonych wcześniej przez prowadzącego, np. Coursera, Udemy, edX.
Program studiów drugiego stopnia na kierunku Elektromobilność
Elektromobilność -
Studia stacjonarne drugiego stopnia (magisterskie). Nominalna liczba semestrów - 3. Nominalna liczba punktów ECTS - 90. Program studiów przygotowany w ramach Zadania 9 projektu „NERW 2 PW. Nauka – Edukacja – Rozwój - Współpraca”, (nr projektu POWR.03.05.00-00-Z307/18) finansowanego w ramach Osi III Szkolnictwo wyższe dla gospodarki i rozwoju Programu Operacyjnego Wiedza Edukacja Rozwój 2014-2020
Grupy przedmiotów obieralnych
Nazwa przedmiotu | W | C/S | L | P | E | ECTS | Kod przedmiotu |
Wystąpienia publiczne (HES) | 15 | Zal. | 2 | 1DW2108 | |||
Etyka Sztucznej Inteligencji (HES) | 30 | Zal. | 2 | 1DW1660 | |||
Społeczna odpowiedzialność korporacji (HES) | 30 | Zal. | 3 | 1DW2114 | |||
Informacja naukowa i patentowa (HES) | 15 | 15 | Zal. | 3 | 1DW2109 | ||
Przedsiębiorczość technologiczna (HES) | 15 | 15 | Zal. | 2 | 1DW2106 | ||
Aspekty ekonomiczne i ekologiczne w transporcie elektrycznym (HES) | 30 | Zal. | 2 | 1DM2305 | |||
Ochrona środowiska (HES) | 30 | Zal. | 2 | 1DW2105 | |||
Metody podejmowania decyzji (HES) | 30 | Zal. | 2 | 1DW2107 | |||
Zarządzanie projektami, wiedzą i pracą zespołową (HES) | 30 | Zal. | 3 | 1DR2130 |
Nazwa przedmiotu | W | C/S | L | P | E | ECTS | Kod przedmiotu |
Wystąpienia publiczne (HES) | 15 | Zal. | 2 | 1DW2108 | |||
Etyka Sztucznej Inteligencji (HES) | 30 | Zal. | 2 | 1DW1660 | |||
Społeczna odpowiedzialność korporacji (HES) | 30 | Zal. | 3 | 1DW2114 | |||
Informacja naukowa i patentowa (HES) | 15 | 15 | Zal. | 3 | 1DW2109 | ||
Przedsiębiorczość technologiczna (HES) | 15 | 15 | Zal. | 2 | 1DW2106 | ||
Aspekty ekonomiczne i ekologiczne w transporcie elektrycznym (HES) | 30 | Zal. | 2 | 1DM2305 | |||
Ochrona środowiska (HES) | 30 | Zal. | 2 | 1DW2105 | |||
Metody podejmowania decyzji (HES) | 30 | Zal. | 2 | 1DW2107 | |||
Zarządzanie projektami, wiedzą i pracą zespołową (HES) | 30 | Zal. | 3 | 1DR2130 |
Nazwa przedmiotu | W | C/S | L | P | E | ECTS | Kod przedmiotu |
Systemy zarządzania magazynami energii | 45 | Zal. | 4 | 1DM2211 | |||
Zaawansowane metody projektowania maszyn elektrycznych | 45 | Zal. | 4 | 1DM2213 | |||
Elektryczne pojazdy samobalansujące | 45 | Zal. | 4 | 1DM2215 | |||
E-mobility in rehabilitation and medicine | 45 | Zal. | 4 | 1DM2216 |
Nazwa przedmiotu | W | C/S | L | P | E | ECTS | Kod przedmiotu |
Interfejsy energoelektroniczne dla OZE i magazynów energii | 45 | Zal. | 4 | 1DM2220 | |||
Zasilanie pojazdów elektrycznych w ruchu | 45 | Zal. | 4 | 1DM2221 | |||
Elektroenergetyczne sieci dystrybucyjne w dobie rozwoju elektromobilności | 45 | Zal. | 4 | 1DM2222 |
Nazwa przedmiotu | W | C/S | L | P | E | ECTS | Kod przedmiotu |
Widzenie maszynowe | 45 | Zal. | 4 | 1DM2232 | |||
Komunikacja człowiek - maszyna | 45 | Zal. | 4 | 1DM2233 | |||
Modelowanie i symulacja pracy urządzeń samochodowej techniki świetlnej | 45 | Zal. | 4 | 1DM2236 | |||
Pracownia magisterska embedded | 45 | Zal. | 4 | 1DM2240 |
Nazwa przedmiotu | W | C/S | L | P | E | ECTS | Kod przedmiotu |
Wystąpienia publiczne (HES) | 15 | Zal. | 2 | 1DW2108 | |||
Etyka Sztucznej Inteligencji (HES) | 30 | Zal. | 2 | 1DW1660 | |||
Społeczna odpowiedzialność korporacji (HES) | 30 | Zal. | 3 | 1DW2114 | |||
Informacja naukowa i patentowa (HES) | 15 | 15 | Zal. | 3 | 1DW2109 | ||
Przedsiębiorczość technologiczna (HES) | 15 | 15 | Zal. | 2 | 1DW2106 | ||
Aspekty ekonomiczne i ekologiczne w transporcie elektrycznym (HES) | 30 | Zal. | 2 | 1DM2305 | |||
Ochrona środowiska (HES) | 30 | Zal. | 2 | 1DW2105 | |||
Metody podejmowania decyzji (HES) | 30 | Zal. | 2 | 1DW2107 | |||
Zarządzanie projektami, wiedzą i pracą zespołową (HES) | 30 | Zal. | 3 | 1DR2130 |
W | wykłady |
C/S | ćwiczenia / seminaria |
L | laboratoria |
P | projekt |
Egz. | Egz. |
Zal. | Zal. |
Rekrutacja
Podstawowe informacje o rekrutacji na Wydział Elektryczny »
Zapisy na studia prowadzone są w systemie Internetowej Rekrutacji Kandydatów (IRK) »
Szczegółowe informacje dotyczące rekrutacji na Politechnice Warszawskiej znajdują się na stronie Biura ds. Przyjęć na Studia PW »
Zapraszamy również na stronę Wirtualne Drzwi Otwarte Wydziału Elektrycznego PW, gdzie posłuchasz naszych studentów i dowiesz się dlaczego wybrali studia tutaj.
Po więcej informacji o studiach na PW zapraszamy do zakładki Studia na stronie Politechniki Warszawskiej.