Większe i mniejsze silniki krokowe są obec-
nie bardzo często wykorzystywane w rozma-
itych urządzeniach. Jednocześnie dla bardzo
wielu zarówno zrozumienie zasady działania
tych silników, jak i sposobu ich sterowania
wydaje się wyjątkowo trudne. Utwierdza
w takim przekonaniu dziwna budowa oraz
obecność kilku, zwykle 4...8 wyprowadzeń.
Budowa popularnego silnika pokazana jest
na fotografii 1 i fotografii tytułowej. Na do-
miar złego istnieje kilka typów silników kro-
kowych, kilka sposobów sterowania, a w po-
szczególnych źródłach stosuje się odmienną
terminologię. Stosowane nazwy i określenia
straszą początkujących. Oto przykłady: silni-
ki reluktancyjne, hybrydowe, bifilarne, unifi-
larne, bipolarne, unipolarne; sterowanie peł-
nokrokowe, półkrokowe, mikrokrokowe,
jednofazowe, dwufazowe, itp.
Jeśli ktoś się nie da zdeprymować i zajmie
tymi pożytecznymi elementami, szybko się
przekona, że całe zagadnienie wcale nie jest
trudne. Silniki krokowe to miłe i wdzięczne
stworzenia, które można sterować z wyko-
rzystaniem bardzo prostych sposobów. Jedy-
nie osoby, które chcą "wycisnąć" z tych silni-
ków absolutnie wszystko, co się tylko da, po-
winny wgłębić się w temat, poznać zaawan-
sowane zagadnienia sterowania mikrokroko-
wego, złożone sterowniki i specyficzne spo-
soby sterowania.
Aby łagodnie wprowadzić w temat zupeł-
nie niezorientowanego Czytelnika, w tym ar-
tykule zaczniemy od najpopularniejszych sil-
ników i ich sterowania, a dopiero potem
przejdziemy do pokazania szerszego obrazu
zagadnienia.
Silniki krokowe, zwane też skokowymi,
przekształcają impulsy elektryczne w ruchy
mechaniczne. Każdy impuls podany na
uzwojenia silnika powoduje obrót wirnika
o niewielki kąt. Czym większa czę-
stotliwość impulsów sterujących,
tym szybciej obraca się wirnik. Kie-
runek obrotów zależy od sekwencji
impulsów zasilających uzwojenia.
Ponieważ pojedynczy skok wirnika
w większości silników krokowych
jest mały, około 0,72...3,6 stopnia,
podając odpowiednią liczbę impul-
sów można precyzyjnie ustawić wir-
nik w potrzebnym położeniu. Choć
maksymalna prędkość obrotowa nie
jest imponująca (rzędu kilku, kilku-
nastu obrotów na sekundę), silniki
takie mają szereg zalet. Znakomicie
sprawdzają się tam, gdzie potrzebny jest kon-
trolowany ruch. Dużą zaletą silników kroko-
wych jest możliwość pracy z bardzo małymi
prędkościami obrotowymi, przy czym silnik
dysponuje cały czas swym pełnym momen-
tem obrotowym. Dzięki temu zastępują sto-
sowane wcześniej klasyczne silniki z prze-
kładnią i kosztowne serwomechanizmy. Jed-
ną z najbardziej znaczących zalet jest możli-
wość pracy w pętli otwartej. Praca w pętli
otwartej oznacza, że nie potrzeba sprzężenia
zwrotnego i informacji o aktualnym położe-
niu wirnika. Nie potrzeba kosztownych ele-
mentów sprzężenia zwrotnego, takich jak en-
kodery optoelektroniczne czy inne czujniki.
Aktualna pozycja wirnika wyznaczona jest
przez liczbę podanych impulsów.
Silniki krokowe nie mają szczotek, komu-
tatora ani innych elementów, gdzie występu-
je znaczne tarcie, więc są bardzo trwałe. Ich
trwałość wyznaczona jest przez żywotność
łożysk. Dają się bardzo precyzyjnie stero-
wać. Częstotliwość impulsów sterujących
wyznacza prędkość obrotową. Każdy impuls
obraca wirnik o ściśle określony, niewielki
kąt, więc przemieszczenie wirnika i napędza-
nych elementów dokładnie odpowiada licz-
bie impulsów sterujących. Silniki krokowe
zdobyły ogromną popularność, co nie zna-
czy, że są najlepsze ze wszystkich silników.
Do niektórych zastosowań w ogóle się nie
nadają, bo na przykład nie mogą pracować
przy dużej prędkości obrotowej.
|