• Home
  • [:pl]Gokarty elektryczne koła naukowego ADek[:en]Electric go-karts by Student Research Group ADek [:]

[:pl]Gokarty elektryczne koła naukowego ADek[:en]Electric go-karts by Student Research Group ADek [:]

2019-06-06 Katarzyna Szmurło Comments Off

[:pl]

Koło naukowe ADek działające przy Wydziale Elektrycznym od lat pracuje nad swoimi pojazdami. Ostatnio prezentowało je na zawodach E-Kart Challenge w Limoges (27-28 maja 2019). Zespół zdobył tam trzy nagrody i mnóstwo doświadczenia. Jakie rozwiązania sprawdzają studenci w gokartach? Za co zostali docenieni we Francji?

– Zabraliśmy ze sobą oba nasze gokarty: PL1, nad którym pracujemy od narodzin naszego koła i bezustannie go ulepszamy i PL2, stworzony pod wysokie osiągi – mówi Piotr Lange.

ADek prezentuje pojazdy

PL1 charakteryzuje się niskim zużyciem energii oraz możliwością szybkiej wymiany baterii. – Pozwala nam to na ładowanie jednej baterii poza gokartem, podczas gdy druga jest używana w gokarcie – wyjaśnia Maciej Ostapkowicz. – Oprócz tego zamontowaliśmy w nim balancer baterii naszego projektu i wykonania, czyli system dbający o równe naładowanie poszczególnych ogniw. Stworzyliśmy na podstawie tego gokarta symulator jazdy, pozwalający każdemu zainteresowanemu usiąść za kółkiem bolidu i sprawdzić się w grze wyścigowej.

PL2 może jechać z prędkością nawet ok. 100 km/h. Potrzebuje na to zaledwie 6 sekund. – Zamontowany jest w nim stworzony przez nas komputer pokładowy, monitorujący i wyświetlający najważniejsze parametry, takie jak: prędkość, napięcie baterii czy temperatura silnika – opowiada Jarosław Wiśniewski.

Nagrody i doświadczenie

Na zawodach E-Kart Challenge w Limoges oceniane było zaawansowanie techniczne gokartów oraz to, jak radzą sobie w wyścigach na torze (dziesięciominutowym, nastawionym na jak najszybsze przejechanie okrążenia oraz trwającym dwie godziny endurance, polegającym na tym, żeby zrobić jak najwięcej okrążeń).

Studenci Politechniki Warszawskiej otrzymali nagrody za systemy związane z baterią (doceniano tu balancer baterii), systemy elektroniczne (za komputer pokładowy i symulator jazdy) oraz nagrodę główną za całokształt. – To nagroda za zaangażowanie naszego teamu, za ogólne zaawansowanie gokartów i za progres jaki zrobiliśmy w porównaniu z rokiem poprzednim – precyzuje Robet Juchniewicz.

Koło naukowe ADek na zawody we Francji jeździ od 5 lat. W tym roku reprezentował je ośmioosobowy zespół z Wydziału Elektrycznego oraz Wydziału Samochodów i Maszyn Roboczych w składzie: Piotr Lange, Maciej Ostapkowicz, Jarosław Wiśniewski, Robet Juchniewicz, Marcin Śliwiński, Bartłomiej Kiepura, Mateusz Chojnowski, Maciej Wiszniewiecki. Studentów w Limoges wspierał opiekun koła dr hab. inż. Piotr Biczel z Wydziału Elektrycznego.

 

Źródło: www.pw.edu.pl, fanpage koła naukowego ADek

 [:en]ADek Student Research Group operating at the Faculty of Electrical Engineering has been working on their vehicles for years. Recently, they have shown their machines at Limoges e-Kart Challenge (May 27–28, 2019). The team took home three awards and a wealth of experience. What solutions do students test in their go-karts? What has won them the trophies in France?

“We took both our go-karts with us: PL1, which we have been working on and constantly improving since the inception of our Research Group, and PL2, our high-performance model,” says Piotr Lange.

ADek presenting their vehicles

PL1 is distinguished by low power consumption and quick battery change. “We can charge one battery out of the go-kart while another is in use in the go-kart,” explains Maciej Ostapkowicz. “Besides, we have installed an in-house designed and built battery balancer, or a system to make sure that all cells are equally charged. Based on this go-kart, we have created a driving simulator for anyone interested to sit behind the wheel of a racing car and try their hand at a racing game.

PL2 can achieve a driving speed of ca. 100 km/h (62 mph). And it needs just 6 seconds to get that speed. “It has an integrated onboard computer of our making which monitors and displays the key parameters such as speed, battery voltage or engine temperature,” says Jarosław Wiśniewski.

Awards and experience

The Limoges e-Kart Challenge assessed the technological advancement of go-karts and how they perform in circuit racing (a 10-minute long one-lap race against the time and a 2-hour endurance race with an objective to do as many laps as possible).

The students of the Warsaw University of Technology won awards for their battery-related systems (for the battery balancer), electronic systems (for the onboard computer and the driving simulator) and the grand award for their overall achievement. “This is a reward for the commitment of all our team and the general advancement of our go-karts and for the progress we have made on the previous year,” recaps Robert Juchniewicz.

ADek Student Research Group has been a regular contender at the Challenge in France for 5 years. This year, it has been represented by a team of eight from the Faculty of Engineering and the Faculty of Automotive and Construction Machine Engineering, composed of: Piotr Lange, Maciej Ostapkowicz, Jarosław Wiśniewski, Robert Juchniewicz, Marcin Śliwiński, Bartłomiej Kiepura, Mateusz Chojnowski and Maciej Wiszniewiecki. The Research Group supervisor, Piotr Biczel, D.Sc., Eng., of the Faculty of Electrical Engineering supported the students at Limoges.

 

Source: www.pw.edu.pl, ADek fanpage [:]