Informacje dla studentów
Politechniki Warszawskiej
prowadzący : dr inż. Jarosław Paszkowski

Elektryczny


Systemy Pomiarowe i Diagnostyczne Pojazdów Samochodowych


Seminarium 23 01 2006 r

Przedstawiciel Toyota Motor Poland mgr inż. Stanisław Kucharski nasz absolwent z 1994r
Aygo 1,0 VVT
Zużycie paliwa dyrektywa UE 80/1268-1999/1000WE
Średnio (litrów/100km) 4,6
Miasto (litrów/100km) 5,5
Poza miastem (litrów/100km) 4,1
Paliwo 95 Pb
Zbiornik 35 litrów
Srednia emisja CO2 (g/km)) 109

Widok Aygo

Silnik Aygo 1,0 VVT montowany również w Peugeot 1007 i Citroen C1
Liczba i układ cylindrów 3 , rzędowy
Mechanizm zaworów 12 zaworowy VVT- napęd łańcuchowy
Zasilanie paliwem elektroniczny wtrysk paliwa
Pojemność skokowa 998 cm3
Średnica i skok tłoków (mmxmm) 71,0x84,0
Maksymalna moc(KW(KM)/obr/min) 50(68KM)/6000)
Maksymalny moment obrotowy(Nm/obr/min) 93/3600)






Samochód hybrydowy

Lexus RX 400h

Lexus RX400h jest pierwszym na świecie samochodem należącym segmentu SUV (Sport Utility Vehicle), który został wyposażony w hybrydowy układ napędowy.
Dane ogólne
opis wartość
Dł/szer/wys (cm) 475,5/184,5/167
Rozstaw osi (cm) 271,5
Masa własna (kg) 2000
Poj. bagażnika (dm) 439
Poj. baku (dm) 65
Ładowność (kg) 505
Napęd na cztery koła (tył tylko elektryczny)
Skrzynia biegów automatyczna, bezstopniowa (E-CVT)
Zawieszenie przednie kolumny McPhersona
Zawieszenie tylne kolumny McPhersona
Hamulce przód tarczowe/wentylowane
Hamulce tył tarczowe
Średnica tarcz ham. (cm) 32,2 - przód/28,8 - tył
Ogumienie 235/55 R18
Prędkość maks. (km/h) 200
Przysp. 0-100 km/h (s) 7,6
Rodzaj paliwa benzyna 95
Średnie spalanie (l/100 km) 8,1
Silnik Benzynowy
V6 DOHC, VVT-i
Poj. (ccm) 3311
Liczba zaworów 24
Moc (KM przy obr/min) 211/5600
Moment (Nm przy obr/min) 288/4400
Srednia emisja CO2 (g/km)) 109
Silnik Elektryczny przód
Moc (KW przy obr/min) 123/4500 maks. 12 400
Moment (Nm przy obr/min) 333/0-15000
Silnik Elektryczny tył
Moc (KW przy obr/min) 50/4610-5120 maks.10 750
Moment (Nm przy obr/min) 130/0-610

Aby napęd hybrydowy znany z Toyoty Prius zaadoptować do luksusowego auta rekreacyjnego, inżynierowie Toyoty znacznie przekonstruowali Hybrid Synergy Drive.
O ile w Priusie, silnik spalinowy i elektryczny wzajemnie się zastępowały zależnie od aktualnego zapotrzebowania na moc, o tyle w Lexusie RX400h oba silniki wzajemnie się uzupełniają.
Cisza. To ona najbardziej zaskakuje w pierwszym kontakcie z Lexusem RX400h. Po przekręceniu kluczyka w stacyjce nie słychać podświadomie oczekiwanego warkotu silnika. Dźwięki dobiegające z uruchamiających się, a następnie pracujących silników elektrycznych nie docierają do wnętrza auta.
Dopiero mocniejsze wciśnięcie pedału przyspieszenia budzi silnik spalinowy. V6, o pojemności 3,3 l i mocy 211 KM, zabiera się do pracy bez najmniejszego szarpnięcia, jakby od wieków korzystał z dwóch elektrycznych pomocników.
Ten z przodu ma moc 123 kW, a z tyłu 50 kW. Łączna moc układu napędowego dochodzi do 272 KM.
Jednak to nie to samo, co 272 KM z jednego spalinowego silnika. Elektryczno-benzynowa moc nie sumuje się w prosty sposób.
Przyczyna? Maksymalne wartości mocy poszczególnych jednostek występują przy innych prędkościach obrotowych. To źle? Wbrew pozorom nie.
Silniki elektryczne, które dysponują maksymalnym momentem obrotowym, od najniższych obrotów znakomicie uzupełniają jednostkę benzynową.
Dzięki takiej kombinacji i elektronicznie sterowanej, bezstopniowej skrzyni CVT Lexus RX400h przyspiesza płynnie, od zera aż do prędkości 200 km/h RX 400h wyposażony w silnik benzynowy V6 wspomagany przez dwa silniki elektryczne, oferuje przyspieszenie V8, a jednocześnie oszczędność paliwa typową dla znacznie mniejszych pojazdów.
Inteligentne zarządzanie energią zużywaną przez pojazd ogranicza emisję spalin i minimalizuje szkodliwy wpływ motoryzacji na środowisko.
MOC I OSIĄGI
Połączenie benzynowego zespołu silnikowego V6 i silników elektrycznych daje dużą moc, a jednocześnie gwarantuje oszczędność paliwa.
Napęd hybrydowy Lexusa jest propozycją dla Europejczyków, którzy chcą ograniczyć emisję spalin i oszczędzać paliwo.
System hybrydowy skutecznie zmniejsza zużycie paliwa i ogranicza emisję spalin, zwłaszcza w ruchu miejskim podczas powtarzających się manewrów hamowani i przyspieszania. System hamowania z odzyskiem energii umożliwia odzyskanie energii kinetycznej, co znacznie ogranicza zużycie paliwa..
HAMOWANIE Z ODZYSKIEM ENERGII
Hamowanie z odzyskiem energii zastosowane w pojazdach hybrydowych, pozwala silnikowi elektrycznemu spełniać funkcję generatora podczas hamowania. Zamienia on energię kinetyczną w elektryczną i zasila zespół akumulatorów trakcyjnych, co zwiększa oszczędność paliwa.
ELEMENTY HYBRYDOWEGO NAPĘDU SYNERGICZNEGO
Zaawansowany technicznie silnik spalinowy, silniki/generatory elektryczne, lekki, modułowy układ o niewielkich rozmiarach, napęd na cztery koła tylna oś napędzana jest tylko przez silnik elektryczny.
System ten jest monitorowany przez VDM (Vehicle Dynamics Management) i uruchamiany podczas gwałtownego ruszania, dynamicznych przyśpieszeń oraz gdy przednie koła tracą kontakt z podłożem zapewniając dzięki temu znacznie wyższy stopień bezpieczeństwa.
PRZEKŁADNIA PLANETARNA
Przekładnia planetarna łączy układ: silnik spalinowy - generator - silnik elektryczny.
KONTROLA SYSTEMU
System kontrolny dba o maksymalną efektywność pracy urządzenia, bezpieczeństwo i komfort.
ZADANIA SYSTEMU HYBRYDOWEGO
Energia wykorzystywana do przyspieszenia i szybkiej jazdy pochodzi z systemu odzyskiwania energii kinetycznej hamowania. Część tej energii przekształcona zostaje w prąd elektryczny, reszta w ciepło (w zwykłych samochodach 100% zmienia się w ciepło). Nowoczesne rozwiązania układu kontroli mocy i zarządzania systemem redukują ciężar i rozmiar elementów.



Lexus RX 400h pokaz - zakończenie wstecz w przeglądarce


wyświetl pokaz


Ostatnia aktualizacja: 2.02.2005 r.