Języki i metodologia
programowania.
W trakcie laboratorium należy zamodelować w języku C# obsługę konta bankowego. Model taki powinien tak jak w rzeczywistym banku zawierać określone własności opisujące konto klienta, np. typ konta (rachunek bieżący, oszczędnościowy), numer konta (unikalny numer dla każdego klienta), stan konta (określający ile pieniędzy się na koncie znajduje) i inne.
Celem
laboratorium jest napisanie programu, który będzie modelował ww. operacje na
koncie klienta.
Problem ten będzie sukcesywnie rozwijany w trakcie kolejnych zajęć. Celem jest zilustrowanie podstawowych elementów programowania w języku C#.
1. Uruchomić Microsoft Visual
Studio .NET. Ze strony startowej wybrać New Project. Wybrać następujące
parametry projektu:
Project types: Visual
C# Projects
Tamlates: Console
Application
Name: TestKonta
Location: swój
katalog domowy
Create directory for solution
2. Zmienić nazwę domyślną klasy
na UtworzKonto, a nazwę pliku na UtworzKonto.cs.
3. Z menu Project dodać nową
klasę o nazwie KontoBankowe.
4. W klasie KontoBankowe
należy zadeklarować zmienne, które będą opisywały konto. Zmienne te będą w
pierwszej wersji programu publiczne:
o
numerKonta typu long
o
stanKonta typu double
o
typKonta typu string
5. Do testowania konta należy
dopisać w klasie UtworzKonto fragmenty kodu.
Aby
sprawdzić, czy poszczególne deklaracje są poprawnie zapisane należy napisać w
metodzie Main klasy UtworzKonto
wpisać linijkę wypisującą tekst na ekranie przy użyciu metody Console.WriteLine np. "Program modelujacy obsluge kont
bankowych". Należy skompilować i uruchomić program. Jeśli kompilator
nie zgłosił błędów i program udało się uruchomić, to na ekranie powinien
pojawić się określony komunikat. W przypadku problemów należy przeanalizować
treść komunikatów kompilatora i skorygować błędy.
6. W metodzie Main należy zadeklarować obiekty (konto1 i konto2)
klasy KontoBankowe. Obiekty te będą modelowały
dwa fikcyjne konta bankowe. Należy skompilować i uruchomić program. Jeśli
kompilator nie zgłosił błędów i program udało się uruchomić, to na ekranie
powinien pojawić się określony komunikat. W przypadku problemów należy
przeanalizować treść komunikatów kompilatora i skorygować błędy.
7. Należy zainicjować składowe
obiektów: konto1 i konto2 odpowiednimi wartościami: typKonta, numerKonta, stanKonta . Dla konto1 będą to odpowiednio
wartości: "Biezace", 123, 1000.00, a
dla konto2 będą to odpowiednio wartości: "Oszczednosciowe",
124, 2000.00 Jeśli kompilator nie zgłosił błędów i program udało się
uruchomić, to na ekranie powinien pojawić się określony komunikat. W przypadku
problemów należy przeanalizować treść komunikatów kompilatora i skorygować
błędy.
8. Jeżeli poprzednie etapy
przebiegły poprawnie, to należy sprawdzić, czy obiekty konto1 i konto2
mają przypisane odpowiednie wartości do składowych. Należy wypisać składowe
obiektów na ekranie w postaci:
Konto numer: .......
Typ konta: .........
Saldo konta:........
Poprawny wydruk z ekranu powinien zawierać wprowadzone poprzednio wartości, np.:
Program modelujacy obsluge kont bankowych
Konto numer: 123
Typ konta : Biezace
Saldo konta: 1000.0
Konto numer: 124
Typ konta : Oszczednosciowe
Saldo konta: 2000.0
9. Kolejna modyfikacja będzie
dotyczyła możliwości wczytywania numeru konta z klawiatury przy użyciu Console.ReadLine i automatycznego przypisywania do
własności obiektu. Należy się posłużyć metodą long.Parse
w celu konwersji tekstu na wartość dziesiętną.
Odpowiednia linijka kodu powinna być zapisana:
konto1.numerKonta=long.Parse(Console.ReadLine());
10. Prawdopodobnie próba
kompilacji takiego programu się nie powiedzie. Podczas czytania może bowiem
wystąpić błąd w takiej sytuacji metoda czytająca zgłosi wyjątek. Dlatego
programista powinien napisać odpowiednie pułapki w postaci bloków:
try {
.
.
}
catch (){}
11. W klasie UtworzKonto
należy dopisać metodę statyczną NoweKontoBankowe(),
która będzie zwracała obiekt typu KontoBankowe
i zastąpi długi fragment kodu w metodzie Main.
Przykładowy fragment kodu został zamieszczony poniżej:
static KontoBankowe NoweKontoBankowe() {
KontoBankowe noweKonto = new KontoBankowe();
try{
Console.Write("Prosze podac numer konta");
noweKonto.numerKonta
=
long.Parse(Console.ReadLine());
Console.Write
("Prosze podac stan na koncie (saldo)");
noweKonto.stanKonta
=double.Parse(Console.ReadLine());
}
catch(System.FormatException e){
Console.WriteLine("Wystapil wyjatek w czasie czytania z klawiatury: " + e) ;
}
return noweKonto;
}
12. W celu sprawdzenia poprawności przeprowadzonych zmian należy dodać w klasie UtworzKonto zmodyfikować metodę Main. W metodzie Main należy powołać obiekt kowalski klasy KontoBankowe. Przykładowa linia ma postać:
KontoBankowe kowalski = NoweKontoBankowe();
Następnie należy skompilować i uruchomic program.
13. W nastepnym
kroku należy dopisać metodę WypiszKonto, która
będzie wypisywała na ekranie informacje o koncie.
static
void WypiszKonto(KontoBankowe konto){
Console.WriteLine
("Konto numer: " + konto.numerKonta);
Console.WriteLine("Typ konta : " + konto.typKonta);
Console.WriteLine("Saldo konta: " + konto.stanKonta);
}
14. W celu sprawdzenia poprawności przeprowadzonych zmian w metodzie Main powołać obiekt nowak klasy KontoBankowe. Dla obu obiektów należy użyć metody WypiszKonto w celu sprawdzenia poprawności przeprowadzonych zmian. Odpowiedni fragment kodu dla metody Main ma postać.
public static void
KontoBankowe kowalski = NoweKontoBankowe();
WypiszKonto(kowalski);
KontoBankowe
nowak = NoweKontoBankowe();
WypiszKonto(nowak);
}
15. Ostatnim etapem ćwiczenia
jest dokumentacja przeprowadzonych czynności.