Teoria tuningu turbodiesli
Przez ostatnie kilka lat zdecydowanie zmieniła się rola samochodów z silnikami diesla. Poprzez zastosowanie nowoczesnych rozwiązań konstrukcyjnych poczciwe ropniaki, ulubieńcy komiwojażerów i taksówkarzy, zmieniły się w pełnokrwiste samochody, które stały się tak szybkie, że zaczęto stosować je w zawodach sportowych /VW z silnikiem 2.5TDI - moc 320KM/.
Obecnie silniki diesla można tuningować elektronicznie trzema oddzielnymi sposobami:
- Chip tuning, czyli podobnie jak silniki benzynowe poprzez zmianę parametrów sterowników.
- Zastosowanie modułów dodatkowych tzw. BOX-ów
- Najnowsze rozwiązanie, czyli dodatkowe, całkowicie programowalne sterowniki
Tuning chipowy
Tuningowanie poprzez zmianę oprogramowania, czyli chip tuning, jest najbardziej precyzyjnym i oferującym największe możliwości sposobem modyfikacji parametrów silnika.
Moduły dodatkowe ( BOX )

Moduł jest to dodatkowe urządzenie wpinane w instalację elektryczną samochodu i modyfikujące transmisję danych pomiędzy oryginalnym sterownikiem a pompą wtryskową, szyną Common Rail lub pompowtryskiwaczami.
W stosunku do tuningu chipowego, montaż dodatkowego modułu posiada kilka niezaprzeczalnych zalet, a mianowicie:
- Nie wymaga ingerencji w oryginalny sterownik samochodu
- Wyjątkowo prosty montaż
- Można stosować do samochodów w czasie okresu gwarancyjnego
- Jeden rodzaj sterownika obsługuje kilkanaście marek samochodów
- Powrót do sterowania seryjnego trwa kilka sekund /wyjęcie wtyczki/
- Przy sprzedaży samochodu możemy go zdemontować i zastosować do następnego turbodiesla
Większość modułów dodatkowych /BOX/ znajdujących się na rynku jest prostymi analogowymi urządzeniami umożliwiającymi tuning tylko poprzez zwiększenie dawki paliwa. Moduł oznaczony jako MTD37 /Moduł do Turbo Diesela z pompą VP37/, jest rozwiązaniem całkowicie cyfrowym, nie zmieniającym parametrów w zależności od czasu użytkowania i warunków atmosferycznych.
Na desce rozdzielczej można zamontować diodę informującą o stanie pracy modułu Jako ciekawostkę można podać, że MTD37 ma funkcję uniemożliwiającą nadmierne obciążenie zimnego silnika, co zdecydowanie wydłuża jego żywotnioość.

Montaż tego modułu do samochodów z grupy VW polega na wpięciu jednej wtyczki i trwa około 2 minut. Duża ilość sprzedawanych modułów umożliwiła ustalenie ceny na najniższym poziomie w Europie.
Sterowniki programowalne serii STD
Bardzo popularne są sterowniki o nowatorskim rozwiązaniu, całkowicie programowalne do turbodiesli, czyli STD /Sterownik Turbo Diesel/.
Sterownik programowalny jest pośrednią formą pomiędzy programem a modułem. Podobnie jak moduł jest on dodatkowym urządzeniem, a zaawansowana konstrukcja umożliwia precyzyjne sterowanie wieloma parametrami pracy silnika jak w przypadku chip tuningu.
Sterowniki te wykonane są w technice cyfrowej w oparciu o procesor PIC najnowszej generacji firmy Microchip. Dzięki zastosowaniu tego procesora oraz innowacyjnego oprogramowania STD może równocześnie