Tuning chipowy
Dawno, dawno temu, gdy motoryzacja zaczynała się dopiero rozwijać,
kierowca, czyli Pan Szofer, musiał posiadać olbrzymie
umiejętności techniczne, aby móc swój
wspaniały pojazd prowadzić.
W pierwszych pojazdach kierowca oprócz trzymania kierownicy
wykonywać jeszcze wiele innych czynności, np. ustawiać
zapłon czy też regulować skład mieszanki
paliwowej, kierując się głównie wyczuciem.
Obecnie w dobie bardzo zaawansowanej techniki prawie wszystkie
czynności związane z obsługą silnika wykonuje sterownik,
czyli popularnie mówiąc komputer.
Do sterownika dopływają sygnały z kilkunastu
czujników określających między innymi: obroty
silnika, stopień otwarcia przepustnicy, temperaturę
powietrza, ciśnienie w kolektorze ssącym, sygnały z sondy
lambda, itd...
Na podstawie tych stale zmieniających się danych, sterownik
wysyła sygnały regulujące układ zapłonowy i
wtryskowy.
Elementem, na podstawie którego sterownik dokonuje korygowania
parametrów, są zachowane w jego pamięci tzw.
wielowymiarowe mapy, zawierające zależności między
poszczególnymi parametrami.
W większości sterowników mapy te zapamiętywane
są w układach pamięci programowalnych EPROM zwanych
popularnie CHIP i stąd nazwa tuning chipowy.
Reasumujac, tuning chipowy to zmiana oprogramowania w sterowniku
układu wtryskowego.

Programy fabryczne wykonane są tak, aby zapewnić
możliwie małe zużycie paliwa, był w zgodzie z
ekologią i mieł margines bezpieczeństwa na
zastosowanie złych œrodków eksploatacyjnych oraz
zwykłą niewiedzę użytkownika.
Dodatkowo niektórzy producenci ograniczają moc
silników dostosowując ją do przepisów
podatkowych w krajach, w których te samochody będą
eksploatowane.
Dlatego też dysponując dużą wiedzą
fachową, doświadczeniem i urządzeniami pomiarowymi (hamownia,
analizatory, emulatory) można bez szkody dla silnika
poprawić jego parametry (moc, moment obrotowy).
Każdy samochód przyjeżdżający na
tuning chipowy ma wcześniej wykonane testy diagnostyczne oraz test
na hamowni sprawdzający parametry przed tuningiem. W przypadku
samochodów uszkodzonych dokonuje się diagnozy i
ewentualnej odpłatnej naprawy.
Do tuningu przystępujemy tylko jeżeli silnik jest
całkowicie sprawny.Programy wykonywane są bezpośrednio na
hamowni przy zastosowaniu emulatora umożliwiającego
dokonywnie modyfikacji w programie podczas pracy samochodu. Metoda ta
pozwala na 100 % wykorzystanie wszystkich możliwości
drzemiących w samochodzie. W samochodach benzynowych na
bieżąco śledzimy wszystkie istotne parametry pracy silnika łacznie ze
składem mieszanki AFR.
Dla samochodów z silnikiem diesela oprócz mocy i momentu
cały czas kontrolujemy charakterystykę dymienia i tak
modyfikujemy program, aby normy dymienia nie były przekroczone. Po
badaniach na hamowni wykonujemy jeszcze próby drogowe, podczas
których dokonujemy ostatecznych korekt programowych Programy
indywidulne,
wykonywane są tak, aby osiagnąć możliwie
najlepsze parametry bez pogorszenia trwałości.
Najłatwiej zwiększa się moc i moment w silnikach
doładowanych: turbodieslach oraz doładowanych silnikach
benzynowych. W obydwu tych przypadkach można bezpiecznie
poprawić parametry od 20% do 35% bez pogorszenia trwałości.
W silnikach TDI ograniczeniem nie są wartości mocy /momentu/, ale
dymienie, które powinno być równe i niewielkie w
całym zakresie obrotów. Nic tak źle nie świadczy o tunerze
jak samochód, który po wciœnięciu gazu zamienia
się w maszynę obronną do wytwarzania zasłony
dymnej.
Dlatego też tylko nieliczne firmy potrafią zrobić
program tak, aby samochód nie dymił i miał dobre
parametry. Kolejnym problemem przy tuningu silników TDI jest
zła jakość paliwa, która powoduje
możliwość wtórnego dopalania ropy w układzie
wydechowym.
Efektem tego jest niebieski /siwy/ dym wydobywający się z
rury wydechowej przy długotrwałych maksymalnych obrotach i
obciążeniu.
Zdecydowanie gorzej jest w silnikach wolnossących, gdzie zysk na
mocy maksymalnej uzyskany poprzez tuning chipowy, na ogół
nie przekracza 4% - 8%.Wynika to z tego, że
większość producentów wykonuje oprogramowanie tak,
aby w zakresie małych i średnich obciążeń
był w zgodzie z ekologią i zapewniać stosunkowo
małe zużycie paliwa.
Natomiast przy pełnym wciśnieciu gazu wykonuje się program
tak, aby z silnika wyciągnąć wszystko co jest tylko
możliwe. Dlatego też nawet najlepszy tuner ma bardzo
mały margines do wykorzystania i wzrost mocy maksymalnej jest
niewielki, a czasami wręcz niemożliwy do
osiągnięcia.
Tuning chipowy w tych silnikach polega głównie na poprawie
parametrów w zakresie obciążenia częściowych
/do 75% wciśnięcia pedału gazu/ i tam możliwe są
zyski nawet do 10%.
Istnieją oczywiście w obu przypadkach dalsze mośliwosci
zwiększenia mocy, ale wiaże się to z
koniecznością wykonania tuningu kompleksowego, to jest
poważnych modyfikacji głowicy, wałków
rozrządu, układu ssącego i wydechowego oraz znacznie
większymi kosztami.
Tuning chipowy jest najprostszym, najtańszym, ale i najbardziej
niebezpiecznym sposobem tuningowania silnika. Zmodyfikować
program może każdy średnio zdolny elektronik, natomiast
wiedza jakie będą tego konsekwencje wymaga olbrzymiej
znajomości samochodów i dostępna jest tylko nielicznym.
Wszystkie modyfikacje powinny być sprawdzane na hamowniach
podczas długotrwałych testów
obciążeniowych.
Tuning daje możliwość na znaczne podniesienie
parametrów trakcyjnych auta:
- mocy maksymalnej - czyli prędkości maksymalnej,
- momentu obrotowego - czyli przyspieszenia.
Zwiększenie mocy i poprawa przyspieszenia powoduje, że
samochód będzie przyjemniejszy w eksploatacji, a co
najważniejsze wzrośnie tzw. bezpieczeństwo czynne
związane z lepszą dynamiką samochodu.
ZAMAWIANIE CHIPÓW
Aby wykonać chiptuning potrzebne są następujące
dane:
- Marka i typ samochodu,
- Pojemność i typ silnika,
- Rok produkcji,
- Typ i numer sterownika - np. BOSCH 0261 204 184, MAGNETI MARELLI
- IAW 16FM.E6.
Dane dotyczące samochodu i silnika znajdują się w
dowodzie rejestracyjnym.
Dane sterownika znajdują się na naklejce na jego obudowie.
Sterowniki jest na ogół aluminiowym pudełkiem o
wymiarach ok. 20x20x4 cm, do którego dochodzi gruba wiązka
przewodów od instalacji układu wtryskowego. Sterowniki w
większości samochodów są łatwo dostępne i
znajdują się pod maską /FIAT, PEUGEOT, SKODA, VOLVO/
lub przy prawym przednim słupku drzwiowym obok nóg
pasażera pod tapicerką /ALFA ROMEO, OPEL/, ewentualnie na
podszybiu od strony silnika /VW, AUDI/. Japończycy ukrywają
sterowniki w kabinie pod konsolą /TOYOTA, NISSAN/.