Elektromobilność – niszowa alternatywa czy docelowy kierunek motoryzacji? – część 2


Na łamach kwartalnika „Inżynieria Elektryczna” jest już dostępna II część artykułu pt. „Elektromobilność – niszowa alternatywa czy docelowy kierunek motoryzacji? (część II)”, autorstwa dr hab. inż. Bartłomieja Ufnalskiego, prof. Politechniki Warszawskiej, Wydział Elektryczny, Instytut Sterowania i Elektroniki Przemysłowej.

Zapraszamy do lektury! Link do II części artykułu»

Link do I części artykułu»

Wstęp do artykułu:

(…) Bezprecedensowa w czasach Przemysłu 4.0 oraz gospodarki opartej na wiedzy sytuacja obecnego lockdownu może zwrócić naszą uwagę na bardziej racjonalne rozwiązania, w tym efektywniejsze rozwiązania transportowe. Nie oznacza to, że wcześniej nie rozważaliśmy jako inżynierowie takich rozwiązań – autor eseju [„Tak wymienia się rdzeń duszy”, Jacek Dukaj, GW] wskazuje jednak na potencjalne przyspieszenie wybranych procesów decyzyjnych nawet o dziesięć lat. Raczej nie zmaleje przy tym zapotrzebowanie na pojazdy do transportu dóbr – może jednak spaść zapotrzebowanie na prywatne samochody osobowe wykorzystywane do dojeżdżania do pracy. Gospodarka będzie ewoluowała tam, gdzie jest to możliwe, w stronę pracy oraz edukacji zdalnej, a robotyzacja procesów produkcyjnych oraz coraz bogatsza oferta e-kursów będą tylko przyspieszały ten trend. Pojawia się szereg głosów, że spadek cen ropy naftowej na rynkach światowych – nawet poniżej zera w kontraktach terminowych na fizyczne dostawy surowca – spowolni lub wręcz zatrzyma popularyzację pojazdów elektrycznych. Moim zdaniem bardziej prawdopodobnym scenariuszem jest ten, w którym po chwilowym spadku sprzedaży dotyczącym całej branży motoryzacyjnej, a więc nie tylko pojazdów elektrycznych, obudzimy się w rzeczywistości jeszcze bardziej faworyzującej pojazdy o napędzie elektrycznym. (…)

 


W sprawie aktualizacji treści niniejszej strony należy kontaktować się z: Katarzyna Szmurło (katarzyna.szmurlo@pw.edu.pl).