Gokarty elektryczne koła naukowego ADek


Koło naukowe ADek działające przy Wydziale Elektrycznym od lat pracuje nad swoimi pojazdami. Ostatnio prezentowało je na zawodach E-Kart Challenge w Limoges (27-28 maja 2019). Zespół zdobył tam trzy nagrody i mnóstwo doświadczenia. Jakie rozwiązania sprawdzają studenci w gokartach? Za co zostali docenieni we Francji?

– Zabraliśmy ze sobą oba nasze gokarty: PL1, nad którym pracujemy od narodzin naszego koła i bezustannie go ulepszamy i PL2, stworzony pod wysokie osiągi – mówi Piotr Lange.

ADek prezentuje pojazdy

PL1 charakteryzuje się niskim zużyciem energii oraz możliwością szybkiej wymiany baterii. – Pozwala nam to na ładowanie jednej baterii poza gokartem, podczas gdy druga jest używana w gokarcie – wyjaśnia Maciej Ostapkowicz. – Oprócz tego zamontowaliśmy w nim balancer baterii naszego projektu i wykonania, czyli system dbający o równe naładowanie poszczególnych ogniw. Stworzyliśmy na podstawie tego gokarta symulator jazdy, pozwalający każdemu zainteresowanemu usiąść za kółkiem bolidu i sprawdzić się w grze wyścigowej.

PL2 może jechać z prędkością nawet ok. 100 km/h. Potrzebuje na to zaledwie 6 sekund. – Zamontowany jest w nim stworzony przez nas komputer pokładowy, monitorujący i wyświetlający najważniejsze parametry, takie jak: prędkość, napięcie baterii czy temperatura silnika – opowiada Jarosław Wiśniewski.

Nagrody i doświadczenie

Na zawodach E-Kart Challenge w Limoges oceniane było zaawansowanie techniczne gokartów oraz to, jak radzą sobie w wyścigach na torze (dziesięciominutowym, nastawionym na jak najszybsze przejechanie okrążenia oraz trwającym dwie godziny endurance, polegającym na tym, żeby zrobić jak najwięcej okrążeń).

Studenci Politechniki Warszawskiej otrzymali nagrody za systemy związane z baterią (doceniano tu balancer baterii), systemy elektroniczne (za komputer pokładowy i symulator jazdy) oraz nagrodę główną za całokształt. – To nagroda za zaangażowanie naszego teamu, za ogólne zaawansowanie gokartów i za progres jaki zrobiliśmy w porównaniu z rokiem poprzednim – precyzuje Robet Juchniewicz.

Koło naukowe ADek na zawody we Francji jeździ od 5 lat. W tym roku reprezentował je ośmioosobowy zespół z Wydziału Elektrycznego oraz Wydziału Samochodów i Maszyn Roboczych w składzie: Piotr Lange, Maciej Ostapkowicz, Jarosław Wiśniewski, Robet Juchniewicz, Marcin Śliwiński, Bartłomiej Kiepura, Mateusz Chojnowski, Maciej Wiszniewiecki. Studentów w Limoges wspierał opiekun koła dr hab. inż. Piotr Biczel z Wydziału Elektrycznego.

 

Źródło: www.pw.edu.pl, fanpage koła naukowego ADek

 


W sprawie aktualizacji treści niniejszej strony należy kontaktować się z: Katarzyna Szmurło (katarzyna.szmurlo@pw.edu.pl).